top of page
ניר.PNG

תודה שפנית אלינו,נחזור אליך בהקדם

צרו קשר

מרוץ ההתיישנות במינוי בן ממשיך - ניתוח סוגיות משפטיות

הסוגייה המשפטית של מינוי "בן ממשיך" בנחלות במושבים בישראל מעוררת שאלות מהותיות על טיב הזכויות והחובות הנובעות מהמעמד, וכן על אופן החלת חוק ההתיישנות. במרכז הדיון עומדת השאלה האם זכויותיו של בן ממשיך הן זכויות קנייניות במקרקעין או שמא זכויות חוזיות אובליגטוריות. במקביל, עולה השאלה הקריטית: מתי מתחיל מרוץ ההתיישנות להגשת תביעה למימוש הזכויות או לביטולן? האם הוא מתחיל במועד החתימה על מינוי הבן הממשיך או רק עם פטירת ההורים? פסק הדין שנדון בבית המשפט המחוזי בחיפה מספק תשובות מהותיות לשאלות אלה ומעמיק בהשלכות של ההכרעה על יציבות משפטית במערכת היחסים בין בני משפחה במושבים.


האם זכויות בנחלה הן קנייניות או חוזיות?

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה כערכאת ערעור, בו ייצג עו"ד ניר ברזל את הבן הממשיך במעמד משיב, נדונה בהרחבה שאלת טיב הזכויות המוענקות לבן ממשיך. באופן טבעי, זכויותיו של הבן הממשיך הן נגזרת של הזכות שיש להורים, בשתי ערכאות קבע בית המשפט שזכויות ההורים בנחלה הן זכויות "בר רשות". מאחר ומדובר בזכויות "בר רשות", אין מדובר בזכויות קנייניות במקרקעין אלא בזכויות אובליגטוריות בלבד. המערערים טענו כי הזכות שניתנת לבן ממשיך מהווה זכות במקרקעין, ולכן יש להחיל עליה תקופת התיישנות ארוכה יותר – 15 שנים (או 25 שנים כאשר מדובר במקרקעין מוסדרים), ברם כאמור, בית המשפט למשפחה דחה עמדה זו וקבע כי הזכויות שמעניקים ההורים במסגרת ההתחייבות לבן ממשיך הן בעלות אופי חוזי, קרי, התחייבות אובליגטורית שמאפשרת שימוש בנחלה – אך אינה זכות קניינית מלאה במקרקעין. בבית המשפט המחוזי נחלקו הדיעות. כב' השופט ג'יוסי, שכתב את פסק הדין העיקרי, סבר כי מדובר בזכות קניינית. שני השופטים האחרים לא מצאו להכריע בסוגייה זו, כיוון שסברו שתקופת ההתיישנות לביטול מעמדו של הבן הממשיך חלפה ממילא, הן אם מדובר בזכות אובליגטורית והן אם מדובר בזכות קניינית. את מסקנתם זו ביססו כל השופטים על קביעה נוספת, שלא היתה במחלוקת ביניהם, לפיה התקופה לתחילת מנייתו של מירוץ ההתיישנות, מתחילה עם מינויו של הבן הממשיך, ולא בפטירת ההורים.


התיישנות במינוי בן ממשיך


תחילת מרוץ ההתיישנות: מועד המינוי או הפטירה?

נושא מרכזי נוסף שעלה בפסק הדין הוא שאלת תחילת מרוץ ההתיישנות. המערערים טענו כי מרוץ ההתיישנות צריך להתחיל רק עם פטירת ההורים, שכן עד אז לא ניתן היה לממש את הזכות באופן מלא. מנגד, המשיב – הבן הממשיך – טען כי המינוי קיבל תוקף כבר עם חתימת ההסכם בשנת 1982, ולכן יש לחשב את מרוץ ההתיישנות החל מאותו מועד.

בית המשפט קבע כי העילה לתביעה נולדת ברגע שבו נחתמת ההתחייבות ולא עם פטירת ההורים. בהתאם לכך, במועד הפטירה מתבצע רק מימוש הזכויות שכבר הוקנו בהתחייבות, אך העילה להגשת תביעה קיימת מהרגע שבו הוסכם על המינוי. בית המשפט הדגיש כי גם אם קיימת סיטואציה שבה הזכויות אינן באות לידי מימוש מלא בחיי ההורים, העברת הזכות המשפטית הושלמה  כבר במועד החתימה – וכל שיהוי בהגשת תביעה לאחר מכן עלול להוביל להתיישנות. בהקשר זה ציין בית המשפט כי גם אם העברת הזכויות בנחלה נדחית עד אחרי מות ההורים, בפועל יש במינויו של הבן הממשיך כדי להטיל חובות וזכויות על הצדדים כבר במועד המינוי, ולכן יש לקבוע שהצדדים הסתמכו על המינוי והעילה לתקוף אותו משפטית נולדת באותו מועד.


טענת שיהוי מצד ההורים והיורשים

בפסק הדין נקבע שהמערערים – היורשים האחרים – ידעו על מינויו של המשיב כבן ממשיך כבר בשנת 1982, וכן קיבלו הזדמנויות לפעול נגד המינוי במהלך חיי ההורים. למעשה, בשנת 2007 התנהל הליך משפטי נוסף באותו נושא, אשר בו נדונה העברת מכסת ביצים במסגרת המשק. כבר אז הכיר בית המשפט בזכויותיו של הבן הממשיך, והמערערים לא ערערו בזמן אמת על זכויות אלו.הימנעותם מהגשת תביעה או פעולת התנגדות נוספת במשך שנים רבות, עד לפטירת האם בשנת 2017, נחשבת לשיהוי כבד הפועל לרעתם. בפועל, בית המשפט מצא כי המשיב הסתמך על ההסכמות עם הוריו כבר בשנות ה-80, התגורר בנחלה, הקים בית, ותפעל את הלול כחלק ממימוש מעמדו כבן ממשיך.


מעמדו של בן ממשיך: חיזוק הוודאות המשפטית

עמדת בית המשפט מביאה לידי ביטוי את חשיבות הבטחת יציבותן של עסקאות בנחלה והגנה על ההסכמים בין הורים לילדיהם במושבים. פסק הדין מדגיש כי המתנה לפטירת ההורים כמועד תחילת העילה לתביעה מערערת את הוודאות המשפטית ועלולה ליצור סכסוכים ממושכים בין יורשים. פסק הדין מעודד את בני המשפחה להסדיר את הזכויות בזמן אמת ולהשתמש בזכויותיהם כבר במהלך חיי ההורים.

הפסיקה מהווה תמרור אזהרה למי שמבקש להמתין עד לפטירת ההורים לפני שיפעל להכרה בזכויותיו. עו"ד ברזל מדגיש כי יש חשיבות לכך שככל שההורים או אחים אחרים מבקשים לפעול כנגד מינוי בן ממשיך, עליהם לעשות כן בחיי ההורים. תביעה בעניין זה שתוגש אחרי פטירת שני ההורים וכאשר כבר לא ניתן לברר את עמדתם, תהיה בדרך כלל חסרת תוחלת.


סיכום והמלצות מעשיות

פסק הדין מספק קביעה ברורה: מרוץ ההתיישנות בתביעה למינוי בן ממשיך מתחיל עם החתימה על ההסכם ולא עם פטירת ההורים. הפסיקה מבססת את עקרון הוודאות המשפטית ומעודדת את בני המשפחה לפעול בזמן אמת כדי למנוע מצבים של שיהוי או התיישנות.

מכאן עולה מסקנה ברורה: מי שמבקש לפעול כנגד מינויו של אחר כבן ממשיך חייב להיערך לכך כבר בשלב המינוי ולהגיש תביעה במידת הצורך במהלך חיי ההורים. המתנה לפטירת ההורים עלולה להוביל לאובדן זכויותיו, כפי שקרה במקרה הנדון. הסדרת הזכויות מראש והגשת תביעות במועד יסייעו למנוע סכסוכים משפחתיים ולשמור על יציבות הנחלה.

ישנה חשיבות מכרעת לניהול נכון של התהליך מול ההורים והמוסדות הרלוונטיים. פעולה בזמן ושמירה על מסמכים וראיות יכולים להבטיח את מימוש הזכויות ולמנוע מחלוקות עתידיות בין היורשים.

צפייה 1

Comments


bottom of page