top of page
ניר.PNG

תודה שפנית אלינו,נחזור אליך בהקדם

צרו קשר

מפגע רעש - ניצחון בעלי הדירות בזכות מאבק משפטי מעמיק ועיקש

עודכן: 15 באוג׳




1997, השלימה רכבת ישראל את פרויקט "הכפלת המסילה" בדרך של הנחת מסילה נוספת במרחק של 15 מטרים בלבד מקיר ביתם. בשנים שלאחר מכן הוכפל ואף שולש מספר הרכבות הנוסעות ליד בית התובעים, ואם לא די בכך – בשנת 2002 נפתח קו רכבת חדש לנתב"ג שנסע בכל שעות היממה וגם – לראשונה בישראל – בשעות הקטנות של הלילה מה שגרם למפגע רעש כבד.


מפגע רעש והשלכותיו

מפגע הרעש והרעידות במעבר כל רכבת הפך את חייהם של הדיירים לסיוט מתמשך. כאשר רכבת עוברת, זאת אומרת מדי מספר דקות, אי אפשר לקיים שיחה, לצפות בטלוויזיה, בוודאי שלא לנוח או לישון. המפגע התגבר דווקא בשעות הלילה, כאשר אנשים אוהבים להירגע ולישון, משום שהרכבת כיוונה לשעות אלה את נסיעתן של רכבות המשא, שהן כבדות ומרעישות במיוחד. הכבידה גם הקירבה לתחנת הרכבת של בת גלים (כ-200 מטרים), אשר בהיכנסן אליה ויציאתם ממנה נהגו הרכבות לצפור ולחרוק בלמים ברעש מחריש אוזניים. חלק גדול מן הדיירים ביקשו למכור את דירותיהם ולעבור, אבל מי יקנה?


חוסר אונים משפטי מול מפגע רעש

עורכי דין שהדיירים פנו אליהם השיבו בדרך כלל ש"אין מה לעשות". הדיירים רכשו את דירותיהם ועברו להתגורר בהן כאשר המסילה הראשונה כבר הייתה קיימת (היא פועלת מימי הטורקים), וגם אם תנועת הרכבות אז הייתה דלילה הרבה יותר, הדיירים היו צריכים לצפות את התגברותה. חוץ מזה, אמרו עורכי הדין לדיירים, הכפלת המסילה בוצעה על פי תוכנית מאושרת שהדיירים היו יכולים להתנגד לה וגם אם התנגדותם הייתה נדחית, היו יכולים לתבוע פיצוי על ירידת ערך דירותיהם כתוצאה מהתוכנית, לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, בתוך שלוש שנים מאישורה. העובדה שהדיירים הם בני אוכלוסיות מוחלשות ואינם יודעי דין, לא תעזור להם לאחר שהחמיצו את המועדים.


מפגע רעש בעקבות רכבת ליד בניינים


מפגע רעש וגילוי פרצות בתוכנית

עו"ד ניר ברזל ראה את הדברים אחרת. "גם אם הרכבת פעלה על פי תוכנית מאושרת", אמר לדיירים, "צריך לוודא שהיא קיימה ומקיימת את הוראותיה". במשרדי הוועדה המחוזית איתר עו"ד ברזל את תסקיר ההשפעה על הסביבה שהוא חלק מחייב של מסמכי התוכנית ושם, בין הדיאגרמות, הגרפים והנתונים האינסופיים על מפלסי רעש קיימים, צפויים ומאושרים, מצא את המשפט הבא: "הגדלת תדירות הרכבות מעל לתדירות טרם הכפלת המסילה תותנה בהשלמת מתרסי הרעש ונקיטת האמצעים הנוספים כמפורט בסעיף א.2". כמתואר לעיל, בשנת 2005 כבר הוגדלה תנועת הרכבות פי שתיים ושלוש, ומצד שני – מתרסי הרעש והאמצעים הנוספים שעליהם התחייבה הרכבת לא הוקמו ולא ננקטו. כשקרא עו"ד ברזל את המשפט הנ"ל ידע מיד שיש "קייס". "זה ייקח זמן ויהיה כרוך בעבודה רבה", אמר לדיירים, "אבל בסופו של דבר תזכו גם בפיצוי משמעותי וגם בקיר אקוסטי להגנה מפני הרעש".


תביעה משפטית בעקבות מפגע רעש

ואכן כך היה. בשנת 2006 הוגשה התביעה בשם עשרות דיירים ובשנים שלאחר מכן הוגשו תביעות נוספות בשמם של עוד מאות מתושבי השכונה. הרכבת מינתה את משרדי עורכי הדין היקרים ביותר וטענה להגנתה כל מה שניתן להעלות על הדעת: שהדיירים עברו להתגורר ליד פסי רכבת; שהיו צריכים לדעת; שלא הגישו תביעה לירידת ערך; שיש להעדיף את האינטרס הציבורי; שהתסקיר והתוכנית אינם מחייבים, כיוון שהרכבת ממילא זכאית להקים מסילות במקום מכוח תוכנית מימי המנדט, ועוד כהנה וכהנה. הרכבת אף הציגה חוות דעת שבאופן מניפולטיבי וחלקי הסתירה את העובדה שנגרמה עלייה של מאות אחוזים במפלסי הרעש.


ניהול התביעה וממצאי מפגע רעש

התביעה נוהלה בבית המשפט המחוזי במשך כשלוש וחצי שנים. הוגשו כתבי טענות, תצהירים וחוות דעת, נוהל הליך של הוכחות וחקירות. במהלך החקירות ובהמשך לתשובות שניתנו, חויבה הרכבת לחשוף בדיקות רעש פנימיות שערכה, אשר הוכיחו שחוות הדעת שהגישה לבית המשפט היו מטעות, בלשון עדינה. הרכבת תבעה גם את עיריית חיפה בהודעת צד שלישי, בטענה שהעירייה היא שעיכבה את הקמת הקיר האקוסטי במקום. לאחר שלב ההוכחות הגישו התובעים סיכומים, ומיד לאחר מכן הזמינה השופטת את הצדדים והודיעה לרכבת שהיא יכולה להמשיך להתווכח עם העירייה, אבל לא יכולה להיות מחלוקת על אחריותה כלפי הדיירים ואם היא רוצה להימנע מפסק דין פומבי, מומלץ לה להגיש תחשיבי נזק ולקבל הצעה מבית המשפט. לפי אותה הצעה, שאומצה על ידי הצדדים בשינויים מינוריים, זכתה כל משפחה לפיצוי של מאות אלפי ₪, ובחלק מן המקרים, למעלה מ-400,000 ₪. הפיצוי ניתן הן עבור מטרד הרעש והן עבור ירידת ערך הדירות, ובכל זאת – חודשים ספורים אחרי תשלומו, אולי כדי להתמודד עם תביעות נוספות שהוגשו נגדה ע"י תושבי בת גלים באמצעות עו"ד ברזל – הקימה הרכבת סוף סוף קיר אקוסטי מסיבי בבת גלים, מהתחנה המרכזית הישנה ועד הרכבל התחתון. הקיר האקוסטי הנ"ל הפחית במידה משמעותית את מפלסי הרעש וביטל במידה רבה את ירידת הערך, שהרכבת פיצתה בגינה, אבל הפיצוי שולם כבר.


סוף דבר – הצלחת התביעה סללה את הדרך לפשרות מהירות בעקבות מפגע רעש

התביעות הנוספות שהוגשו ע"י תושבים מבת גלים באמצעות עו"ד ברזל כבר לא נמשכו שלוש וחצי שנים, ובדרך כלל, אפילו לא שנה אחת, כיוון שהרכבת, למודת לקח, מיהרה לסגור אותן בפשרות ובהסכמי סודיות.

14 צפיות

Comments


bottom of page